The Awakening – AuthaGraph Vision Project

修士1年江田君の修士研究として制作した映像作品です。オーサグラフ世界地図の投影法を全方位映像に応用した映像手法(*AuthaGraph Vision)が公に公開された初めての作品です。

This video work was created by Mr. Eda(Master’s student, first year) as part of his master’s research. It is the first publicly presented work to apply the AuthaGraph world map projection method to omnidirectional video, a technique referred to as *AuthaGraph Vision

*詳細は下部をご覧ください Please see below for more details

Concept:

この映像作品は、夜明けとともに海、森、都市が目覚め、いのちが響き合う様子を描きます。空間を切り取るのではなく、オーサグラフ世界地図の投影法を活用することで、歪みを抑えながら全方位の視覚情報をひとつの映像に収めました。この手法により、空間同士はタイルのように繋がり合い、都市と自然、異なる環境の空間がシームレスにつながる新たな映像体験を生み出します。

The video work portrays the dawn awakening of the sea, forests, and cities, illustrating the resonance of life. To create a visual experience in which urban and natural environments merge seamlessly, the project applied AuthaGraph world map projection which captures the entire environment instead of framing a portion of the space.

About AuthaGraph Vision:

一般的に「360度パノラマ写真」は、全方位の視覚情報を一目で確認できるものの、正距円筒図法のように上部や下部に大きな歪みが生じます。(上画像)本作品では、 AuthaGraph の投影手法を全方位映像に適用し、全方位の視覚情報の面積の歪みを軽減しました。(左画像)この映像手法をAuthaGraph Visionと呼びます。江田は、360度パノラマ(厳密には正距円筒図法)映像からAuthaGraph Visionに変換するシステムを構築しました。

Typically, a 360-degree panoramic image allows viewers to see omnidirectional imagery at a glance. However, like the equirectangular projection, it results in significant distortions, particularly at the top and bottom. (Top Image) To address this, the project utilizes the AuthaGraph projection to omnidirectional imagery. This approach reduces distortions in the surface area of omnidirectional visual information. (Left Image) This visual format is called AuthaGraph Vision. Eda developed a system that converts 360-degree panoramic footage into AuthaGraph Vision.

オーサグラフ世界地図の特徴の一つは、地図をタイル状に並べられ、任意の地点を中心に、新しいレイアウトで三角形や長方形の世界地図を切り取ることができる点です。同様に、AuthaGraph Visionも平面充填することで、複数の視点から切り取ることが可能です。

One of the features of the AuthaGraph world map is that it can be tiled, allowing triangular or rectangular world maps to be extracted in new layouts centered around any chosen point. Similarly, AuthaGraph Vision can be tessellated across a plane, enabling compositions from multiple points of view.

*Image from autharaph.com

光軸の角度を変更することで、一つの全方位画像から異なるAuthaGraph Visionを生成できます。

By adjusting the optical axis angle, multiple AuthaGraph Vision can be generated from a single omnidirectional image.

Screening:

本作品は大阪・関⻄万博2025の会場内の二箇所で上映されます。

なお、両方とも元の映像素材は同じですが、上映のアスペクト比や尺、色調が異なり、別々のプロジェクトと位置づけます。

This work will be screened at two locations within the venue of Expo 2025 Osaka, Kansai.

Both versions are based on the same original footage; however, the aspect ratio, duration, and color tone differ, making them distinct projects.

 

1)EXPOホール「シャインハット」の外壁にプロジェクションマッピング(2025年5月13日-6月12日)

Projection Mapping on the Exterior Wall of EXPO Hall “Shine Hat” (13th May – 12th June 2025)

More info: https://narukawa-lab.jp/2025/03/28/the-awakening-%e4%b8%8a%e6%98%a0%e6%b1%ba%e5%ae%9a/

2)EXPOアリーナ「Matsuri」のEXPO VISION(2025年4月13日-10月12日)

EXPO Arena “Matsuri” EXPO VISION (13th April – 12th October 2025)

More info: https://narukawa-lab.jp/2025/04/21/expo%e3%82%a2%e3%83%aa%e3%83%bc%e3%83%8a%e3%80%8cmatsuri%e3%80%8d%e3%81%aeexpo-vision%e3%81%ab%e6%b1%9f%e7%94%b0%e4%bf%8a%e4%bb%8b%e3%81%95%e3%82%93%e3%81%ae%e6%98%a0%e5%83%8f%e4%bd%9c%e5%93%81/

Credit:

企画・制作:江田俊介

音楽:佐野風史(慶應SFC 藤井研)

色補正:石橋優希(元慶應SFC 脇田研)

プロジェクトアシスタント:木村飛陽、今野遥斗、横井快、田中結、塩入ヶ谷陽央

Produced & Directed by:Shunsuke Eda

Music by:Fushi Sano(Keio SFC Fujii-Lab member)

Color Editing by:Yuki Ishibashi(Former Keio SFC Wakita-Lab member)

Project Assistant:Takuya Kimura, Haruto Konno, Kai Yokoi, Musubi Tanaka, Yo Shioirigatani

Contact:

https://narukawa-lab.jp/contact/